Historikk

Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen, er Norges største scene for samtidskunst. Siden den åpnet dørene for første gang i 1882, har den vært elsket og hatet - en magnet for kunstnere, kritikere og publikum.

Enestående i Europa
I begynnelsen av 1880-årene vendte norske kunstnere hjem med et nytt kunstsyn og en ny innstilling til billedkunstnernes plass i samfunnet. Ideen fikk de fra det internasjonale kunstsenter Salongen i Paris. I motsetning til sine kolleger i Sverige og Danmark som måtte kjempe mot etablerte institusjoner, vendte nordmennene hjem til jomfruelig mark. Norge var en ung nasjon uten kunstakademi og med få kunstinstitusjoner. I 1884 inngikk billedkunstnere en avtale med Staten, som gjennom et årlig tilskudd skulle sikre økonomien. Fra da av ble kunstnernes egen utstilling en årlig nasjonal kunstmønstring. I dag er Høstutstillingen enestående i Europa.

Hvem deltar?
Nesten alle kjente norske kunstnere har deltatt på Høstutstillingen. I flere tiår var den eneste inngangsport til en profesjonell karriere. Deltakelse førte til kunstnerisk anerkjennelse og derved mulighet til økt inntekt. Et av utstillingens viktigste særtrekk er at den er åpen for ung eksperimenterende kunst. Den har aldri vært så grensesprengende som i de årene Edvard Munch brøt med tradisjonelle uttrykksformer og fikk "hele Norge" på nakken. Ikke visste publikum den gang at den unge maleren skulle bli en av Europas banebrytere for en ny retning i billedkunsten kalt ekspresjonismen. På Høstutstillingen går det linjer fra Erik Werenskiold, Fritz Thaulow og Christian Krohg til Henrik Sørensen, Jakob Weidemann, Inger Sitter og videre til Marianne Heske, Odd Nerdrum, Per Inge Bjørlo, Morten Krogvold, Håkon Gullvåg og Pushwagner frem til dagens unge som Lotte Konow Lund, Matias Faldbakken, Vanessa Baird, Ane Graff, Jan Christensen, Ane Mette Hol, Gardar Eide Einarsson, Torbjørn Rødland, Kjersti Anvik og Sverre Malling. Blant de elleve norske bildekunstnere som deltok på utsmykking av Operaen i Bjørvika har ni, deriblant Astrid Løvås og Kirsten Wagle, deltatt på Høstutstillingen.

Hva vises?
I 128 år har Statens Kunstutstilling vist utviklingen i samtidskunsten og vært en uuttømmelig kilde til diskusjon om kunstnerisk kvalitet. Den har refusert mye god kunst gjennom tidene, men den har også sluppet inn eksperimenterende og kontroversielle verker som ingen andre institusjoner ville ha vist. Blant annet verker som viste nye tendenser og senere ble toneangivende. For våre offentlige gallerier, private samlere og museer er utstillingen en årlig kilde til nyanskaffelser.
Alt som rokker vår trygghet virker provoserende. Samtidskunsten er ofte et slik uventet møte. Ukjent innhold, ukjente uttrykksformer, nye teknikker og materialer setter vår overbevisning og vår opplevelse av kunst på prøve. Høstutstillingen utfordrer. Den forbauser og gleder, irriterer og begeistrer.

Historisk sammendrag

2016
Søkerrekord der hele 2545 søkere ønsker å delta på utstillingen.
Samarbeid med Aslak Gurholt / Yokoland om katalog og design.
Høstutstillingen og Kritikerlaget inviterer til en salongsamtale om kunstkritikken av Høstutstillingen tre dager før offisiell åpning: "Årets teiteste kunsteventyr? En samtale om kunstkritikken av Høstutstillingen".
Videosamarbeidet med Norske Kunstforeninger resulterer i at 20 kunstlag- og foreninger viser Birgitte Sigmundstads "Hammersborg Protecting the bygone Future" (2016), Kristin Tårnes’ "(over)tro" (2016) og Eva Bakkesletts "Breath" (2015) i løpet av høsten 2016 og våren 2017. 

Antall søkere: 2545 Antall kunstnere: 75 Antall verk: 96 Antall debutanter: 37
Priser: Norske Kunstforeningers debutantpris: Karin Blomgren ”Gjennomgang”
Høstutstillingsprisen - Bildende Kunstneres Hjelpefonds kunstpris: Anne Guro Larsmon ”Sympatric Speciation – Apparatus I, II, III, IV, V”
Norske Grafikeres Fonds grafikkpris: Gro Finne ”Selvportrett i kinesisk kimono”
Anne og Jakob Weidemanns stipend: Anna Widén ”Etter skeid”

2015
Dette året valgte Høstutstillingen å publisere en utstillingsavis i stedet for den tradisjonelle katalogen. Avisen var gratis og tilgjengelig for besøkende på utstillingen og ble også distribuert ved andre institusjoner, serveringssteder og offentlige bygg i Oslo. 

Antall søkere: 2102  Antall kunstnere: 70 Antall verk: 107 Antall debutanter: 31
Kunstpriser: Norske Kunstforeningers debutantpris: Sebastian Makonnen Kjølaas “I’m So Oily / A Puzzle Building Muscle, Cyber-fun in the Algorithm Gravy / Powerhouse on the Rooftop og It’s Mega-personal / Training to Become a Train”
Høstutstillingsprisen - Bildende Kunstneres Hjelpefonds kunstpris: Tine Aamodt “Tesserakt”
Norske Grafikeres Fonds grafikkpris: Ellen Karin Mæhlum “Tuobkal Refuge, Marokko / “I’m not actually involved, but I’m observing”
Den franske pris: Kjersti G. Andvig “Aryan V Ancient”
Anne og Jakob Weidemanns stipend: Emilija Skarnulyte “Aldona”

Den Nasjonale Jury 2014 / 2015
Vanna Bowles - Juryleder, Beate PetersenSara ChristensenGjertrud Hals  (2014), Hanne Friis (2015), Per Kristian Nygård og Thomas Sæverud

2014
Det har aldri tidligere blitt gjennomført et så stort antall performancer i regi av Høstutstillingen, med rundt 70 visninger i og utenfor Kunstnernes Hus. 

Antall søkere: 2256 Antall kunstnere: 82 Antall verk: 107  Antall debutanter: 46
Priser: Høstutstillingsprisen: Svein Møxvold ”Rekonstruksjon”
Norske Kunstforeninger & NorgesGruppens debutantpris: Heidi Kennedy Skjerve “Plan”
Fineart-prisen: Marit Justin Haugen “COAL”
Anne og Jakob Weidemanns stipend: Mari Meen Halsøy “Wounds”

2013

Høstutstillingen inngikk et dypere samarbeid med Norske Kunstforeninger om å vise et utvalg av videoverk fra utstillingen i 26 kunstforeninger/kunstlag over hele landet høsten 2013/våren 2014. Hovedvekten av performance ble vist i auditoriet og foajéen på Kunstnernes Hus på kveldstid, og One Night Only inngikk i utstillingen med prosjekter hver mandag kveld.

100-års jubileet for kvinners stemmerett ble markert ved å vise verk av Else Marie Jakobsen (1927–2012) og Sissel Calmeyer (1941–2012).

Munchs 150-årsjubileum ble markert ved å vise kommunikasjonen mellom Munch og Halfdan Nobel Roede fra 1943 om hvor Munch ønsket at hans museum skulle plasseres, i tillegg til arkitektskissen av L. Thrap-Jensen.

Antall søkere: 2300 Antall kunstnere: 95 Antall verk: 109 Antall debutanter: 45
Priser: Høstutstillingsprisen: Åsil Bøthun ”Hunter”
Den franske pris: Bjørn Bjarre ”Solaris”
Norske Kunstforeninger & NorgesGruppens debutantpris: Susanne Kathlen Mader “Hendelser i stor høyde”
Fineart-prisen: Mariken Kramer “Patterns of Inclusion”
Anne og Jakob Weidemanns stipend: Aleksi Wildhagen “Til Det Norske Kongehuset”

2012
Statens Kunstutstilling fyller 125. år. Jubileumsutstillingen ble markert med et samarbeid med Rom for Kunst (Rom Eiendom AS) om visning av verk på Oslo Sentralbanestasjon.

Høstutstillingen inngikk også et samarbeid med Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid og et utvalg av videoverk fra utstillingen ble vist på Palais de Tokyo i desember 2012. Det var et spesielt ønske fra juryen å markere jubileumsutstillingen ved å sette fokus på Munchs enestående kunstnerskap og hans store betydning for Høstutstillingen, i tillegg til hans sentrale plass i verdens kunsthistorie. Juryen valgte å vise flere fotografier av og originalkameraet til kunstneren Edvard Munch. 

Antall søkere: 2400 Antall kunstnere: 91, hvorav 84 på Kunstnernes Hus og 7 på Oslo Sentralbanestasjon Antall verk:106 Antall debutanter: 40
Priser: Høstutstillingsprisen: Beate Petersen ”Nasserdin Shah and his 84 Wives”
Norske Kunstforeninger & NorgesGruppens debutantpris: Marte Elise Stramrud “Livingroom Poetics”
Fineart-prisen: Elin Brissman “uten tittel”

2011
Norske Billedkunstneres Landsmøte vedtok ”Den Nasjonale Jury består av 6 representanter med vararepresentanter. Juryen arbeider tverrfaglig.” Forandringen innebærer at fra år 2012 består Den Nasjonale Jury ikke lenger av en representant fra hver faggruppe. Målet er ”størst mulig spredning og kulturelt mangfold”.

Antall søkere: 2221 Antall kunstnere: 94 Antall verk: 116 Antall debutanter: 45
Priser: Høstutstillingsprisen: Aurora Passero ”Fan Their Hearts, Inflame Them More”
Den franske pris: Stein Wexelsen Goksøy ”Hud og hår, del en”
Norske Kunstforeninger & NorgesGruppens debutantpris: Serhed Waledkhami “Flukt”
Fineart-prisen: Kari Steihaug “Etter markedet”

2010
Videovisning i Trondheim Kunstmuseum - Gråmølna, Sørlandets Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Bergen Kunsthall, Landmark, KINOKINO i Stavanger og Galleri Svalbard. Høstutstillingen inngikk i 2010 nye samarbeid med FineArt og Norske Kunstforeninger. FineArts pris går til ”et verk som utpeker seg på Høstutstillingen som nyskapende, i tråd med tiden eller som reflekterer spesielle hendelser”. Den er på kr. 25 000,- .

Norske Kunstforeningers Pris/Debutantprisen Høstutstillingen er på kr. 50.000,-.  Prisvinneren skal dessuten få avholde en utstilling som skal vises i et utvalg av kunstforeninger i Norge.

Antall søkere: 1842 Antall kunstnere: 85 Antall verk: 100
Priser: Høstutstillingsprisen: Anders Sletvold Moe ”Disclosed Core (Black)”. 
Norske Kunstforeninger & NorgesGruppens debutantpris: Gunvor Nervold Antonsen”Barovessjan”
Fineart-prisen: Anders Sletvold Moe for verket ”Disclosed Core (Black)”. 

2009
Videokunst vises på Galleri Svalbard, i Christianssands Kunstforening, i Nord-Norsk Kunstmuseum og på Sound of Mu, Oslo. Kjartan Slettemark hedres ved visning av verket "Av rapport fra Vietnam. Barn overskylles av brennende napalm. Deres hud brennes til sorte sår og de dør." fra 1965.
Marianne Heske kommer inn med installasjonen "Nature Morte" fra 1978, Norges første offentlige viste videoinstallasjon.
Ikke siden den store jubileumsutstillingen i 1987 er det blitt solgt kunst for et så høyt beløp.

Antall søkere: 1768 Antall kunstnere: 81 Antall verk: 110 Antall debutanter: 25
Priser: Høstutstillingsprisen: Sverre Malling "Spirit Caravan"
Den franske pris: Chrispin Gurholt ”Roma”

 

2008
Antall søkere:1815 Antall kunstnere:108 Antall verk:110 Antall debutanter:55
Priser: Høstutstillingsprisen: Hariton Pushwagner ”Pling Plong”, ”High Society”, ”CIAO!” og ”Soft City”

2007
Høstutstillingen er igjen på reisefot, og det blir publikumssuksess i Trondheim Kunstmuseum. 

Antall søkere: 1715 Antall kunstnere: 88 Antall verk: 113 Antall debutanter: 47
Priser: Høstutstillingsprisen: Adriana Alves "All raised to the power of none equals one, Les Quatre Cents Coups (after Truffaut)"
Den franske pris: Siri Austen ”The invention of television was widely regarded as sounding the death knell of radio”
Norges Rederiforbunds pris: Dimitrie Lurie ”Flashes of Persia”
Kunstnerklubbens pris: Erik Pirolt ”Den eneste måten å bo på” og ”Bolig”
Intravisions Pris: Marte Hodne Haugen ”Tetris the movie”
KEMs debutantpris: Kristian Evju ”CWPS 5 p” og ”FmiLs-4p”

2006
Antall søkere: 1644 Antall kunstnere: 113 Antall verk: 134 Antall debutanter: 64

Priser: Høstutstillingsprisen: Pål Vigeland ”Muren”
Intervisuons pris: Kristoffer Myskja ”Lyden av…. (lyden av bomull, lyden av kaffi og lyden av gull)”
Norges Rederiforbunds pris: Kristoffer Myskja ”Lyden av…. (lyden av bomull, lyden av kaffi og lyden av gull)”
KEMs Debutantpris: Tommy Johansson ”1/2 – ½ (Remis) II”

2005
Landsmøtet tar opp Høstutstillingens målsetting. Vedtak: "Statens årlige kunstutstilling har til formål å gi et tverrsnitt av kunst i Norge i dag".  
Høstutstillingen arrangerer seminaret "Lyd i samtidskunsten – kunst i samtidsmusikken".

Antall søkere: 1701 Antall kunstnere: 74 Antall verk: 117 Antall debutanter: 40

Priser: Høstutstillingsprisen: Kjersti G. Andvig og Lars Laumann ”Det samiske flagg i neon”
Den franske pris: Thomas A. Østbye ”Drømme kan du gjøre senere”
Norges Rederiforbunds pris: Pierre Lionel Matte ”Final Statusmap”
KEMs Debutantpris: Andrè von Morisse ”The station”, ”Above the city” og ”Trams”

2003
Høstutstillingsprisen, BKH Kunstpris etableres. Den er på kr. 100.000,- og skal deles ut til utstillingens mest betydningsfulle kunstverk. Dette året ble prisen gitt til Øyvind Åsan og Jan Christensen for de konseptuelle verkene "I will never make it" og "Politisk ladet overflate".

Tidenes yngste deltagere: 7.klasse på Bestum skole med installasjonen "All you need is love".
Boken om Høstutstillingen, skrevet av tidligere utstillingsleder Ingrid L. Lystad, utkommer.

2001
Historiens minste mønstring, den viser 51 verker av 21 kunstnere. Utstillingen viser en skulptur og ett grafisk blad, men ingen tekstile verker.
Juryen anklages for å bryte målsettingen – ”tverrsnittet” – det representative utvalg av norsk billedkunst. "Vi har skapt den første Høstutstilling med et helhetlig inntrykk" sier juryleder Svein Rønning.

2000
Første tverrfaglige jury med seks medlemmer. Høstutstillingen vises for første gang bare i Bergen, og åpnes av Dronning Sonja.
Høstutstillingen arrangerer seminaret "Internasjonal utveksling av kunst og kunstnere".

1999
Norske Billedkunstneres Landsmøte vedtar at juryen på 18 medlemmer, fordelt i seks faggrupper, reduseres til en tverrfaglig jury på seks medlemmer med en representant fra hver faggruppe.

Høstutstillingen arrangerer seminaret "Kunstinstitusjonen og det samtidige" med blant andre Catherine David, konservator for Frankrikes nasjonale museer og Maria Lind, kurator ved Moderna Museet i Stockholm.

1998
Første rene lydinstallasjon "Eurovision" av Ketil Nergaard.
Den franske Pris deles ut for første gang. Prisen går til Pierre Lionel Matte for installasjonen "Battlefield. The ritual execution of the olives".

1997
Den Nasjonale Jury viser ansikt etter anklagelser for mangel på kunstnerisk autoritet og for å være usynlig. Som svar på anklage om anonymitet stiller juryen ut egne verker i Stenersenmuseet.

1996
Høstutstillingen viser den første datategnede videoanimasjon "Louisiana Swamps" av Sven Påhlsson.
UKS etablerer Biennale i opposisjon til Høstutstillingen. I katalogforordet kan man lese at Høstutstillingen ”bidrar ikke lenger til å utvikle norsk kunst”.

1995
Høstutstillingen blir som den første kunstutstilling i Norge lagt ut på internett. Utstillingen viser også Norges første interaktive nettkunstverk: "Høst-ut-stillingen.sys" av Kristin Bergaust og Kenneth Langås.
Odd Nerdrum trekker sitt maleri av Cato Zahl Pedersen.

Publikumsrekord: 60.000 besøkende.

1992
Høstutstillingen viser det første datagrafiske arbeid, "Disjunksjon" av Helge Jørgensen. De refusertes utstilling vises på "Figaro”, Aker Brygge.

1990
Magne Håland sender inn verker både under eget navn og under pseudonymet Derzot Rendyat. ”Moskuser i Nystugudalen” av Magne Håland blir refusert, mens ”Full rulle” av Derzot Rendyat blir antatt.

1987
Høstutstillingens 100-årsjubileum viser to historiske utstillinger og en samtidskunstutstilling. Til sammen vises det 494 verker.

Opprør: Ledelsen i BKS ønsket at Statens 100. Kunstutstilling bare skulle ha inviterte kunstnere. For første gang i historien skulle Høstutstillingen se bort fra den frie innsendelsesretten og Den Nasjonale Jury settes ut av funksjon. Det blir opprør. Styret må gå og Høstutstillingen viser verker både av inviterte kunstnere og verker fra fri innsendelse.

1984
Høstutstillingen viser den første performance: Kurt Johannessens "Kropp – Jordtrekant".

 

1981
Juryen refuserer alle stilromantikerne med Odd Nerdrum i spissen. Hans maleri ”Skumring” kommer i medienes søkelys. Juryleder Per Kleiva forklarer at verket ble refusert på grunn av svakheter i teknisk utførelse og ikke på grunn av det kontroversielle motivet.

1980
Juryens funksjonstid forandres fra tre år til to år og Den Nasjonale Jury etableres. I kunstnerstyrte gallerier over hele landet tildekkes kunstverk. Kunstneraksjonen er til støtte for kunstnersentrene. Høstutstillingen har 90 prosent av kunstverkene tildekket i tre dager.

1978
Tidenes største utstilling med til sammen 604 kunstverk, hvorav 119 debutanter.
Norges første videoinstallasjon: Marianne Heskes "Tête assemblage – hodet vårt er rundt for å tillate tanken å skifte retning".

1976
Tekstilkunst får egen fagjury, dette etterfølges av en rivende utvikling med tekstile materialer i objekter, installasjoner og skulpturer. Det grafiske verket ”Til våren” av Terje Roalkvam ligner påfallende verket til en italiensk kunstner som var blitt gjengitt i et kunsttidsskrift. Rino Harveg, formann i kunstnerorganisasjonen mener dette er plagiat.

1971
Første fotografi anerkjennes som billedkunst: Kåre Kivijärvis "Vandringer I,II og III". Avisen Nordlys` stolte kommentar var ”Selvfølgelig måtte det en finnmarking til for å bryte muren”. Høstutstillingen viser politiske og samfunnsengasjerte verk, spesielt Rolf Grovens maleri ”Den sixtinske madonna i moderne versjon” vakte oppsikt.

1960
En høstutstilling i takt med tiden”, sier Arbeiderbladet. Modernismens gjennombrudd er et faktum. Knut Rumohr og Odd Tandberg viser begge malerier med tittel "Komposisjon", Inger Sitter viser "Komposisjon I" og Lars Tiller "Maleri I" og "Maleri II".

1957
Første tekstile kunstverk på Høstutstillingen: Karen Holtsmarks "Billedteppe". Verket kom inn i gruppen maleri.

1956
Unge modernister boikotter Høstutstillingen og under fellesbenevnelsen ”Terningen” stilte de ut i Galleri KB. Aase Texmon Ryghs ”Dans” og ”Kvinne” var de første nonfigurative skulpturene som ble vist offentlig i Norge.

1945
Frigjøringsutstillingen åpner 22.november 1945, avisene rapporterer at stemningen var høy og plassen trang som en 17. mai på Karl Johan. Sigurd Winge stiller ut med første materialbilde, ”Utvidelsen av paradis” og ”Adam og Eva flykter fra Telemark”.

1941 – 45
Nazimyndighetene stenger Høstutstillingen.

1937
Surrealistene "sensureres". Juryleder Rudolph Thygesen kalte maleriene ”rot”, og alle som en ble verkene refusert.

1934
Surrealismen får et gjennombrudd, med blant annet Olav Strømmes kubistisk inspirerte ”Operasjon-komposisjon-surrealistisk”. Protestmaleriet ”På vei til Løkka” av Asbjørn Aamodt ble innlevert under pseudonymet Rolf Aakervik og antatt. Det blir skandale.

1932
Tidenes eldste deltager er Amaldus Nielsen, 94 år gammel.

1930
Kunstnernes Hus åpnes av Kong Haakon, og etter en nesten femti år lang kamp får Høstutstillingen endelig tak over hodet. Arkitektene er Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas.

Den Faste Jury etableres med funksjonstid tre år. Ny valgordning: det kreves minst 5 gangers deltagelse på Høstutstillingen for å bli medlem i organisasjonen og få stemmerett.

1928
Arkitektkonkurranse utlyses, førstepremien gikk til arkitektene Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas med arkitekttegningen ”Felix”.

1927
Bildende Kunstneres Styre går til innkjøp av to nedbrente bygninger i Wergelandsveien 17-19, tomtevalg for Kunstnernes Hus er endelig.

1921
Unge Kunstneres Samfunn (UKS) etableres og lager sin Vårutstilling i opposisjon til Høstutstillingen.

1920
For siste gang er arkitektur med som faggruppe. De refusertes utstilling på Blomqvist.

1912
Familien Krohg får en hel vegg for seg selv. Oda og Christian er medlemmer i juryen.

1909
Matisseelevene får en hel vegg, de kraftige fargene vakte oppsikt, det ble bråk og begrepet ”Galemathias” fikk et nytt innhold. Blant maleriene er Henrik Sørensens "Svartbækken". Sigmund Sindings protestutstilling.

1904
Kunstnerne beslutter å bruker sine oppsparte midler til gjenoppbygging av Ålesund by etter den katastrofale bybrannen. Nye prosjekter må til for å få inn økonomi til et eget Kunstnernes Hus.

1903
Gustav Vigeland viser portrettbysten "Henrik Ibsen".

Motutstilling i Dioramalokalet. Edvard Munch, Christian Krohg, Hans Heyerdahl, Ludvig Karsten, Theodor Laureng, Henrik Lund og Anders C. Svarstad, gift med Sigrid Undset, går i protest mot jurysystemet.

1898
Første Høstutstillingen vises to ganger på ett år. For første gang deltar kunstnere som gruppe på vårutstillingen.

1894
Høstutstillingen blir Vårutstilling og åpner den 3. mars.

Nyromantikken slår gjennom i norsk maleri. "Aftenglød" av Harald Sohlberg og "Lørdagskvæld"  av Halfdan Egedius gjør suksess. Prins Eugen deltar for annen og siste gang.

1890
Franske kunstnere deltar; Edgar Degas, Claude Monet og Camille Pissarro.  Claude Monets bilde "Étretat. Temps de pluie" kjøpes av Nasjonalgalleriet.

1889
Høstutstillingen viser et hovedverk i nyromantikken, Christian Skredsvigs "Gutten en Fløite af Selje skar, af Selje skar – og prøvde om Tonen derinde var, derinde var" (senere kalt "Seljefløyten"), inspirert av Bjørnstjerne Bjørnsons "Arne".

1887
Ideen om et Kunstnernes Hus unnfanges.

Tilspisset mellom radikale og konservative billedkunstnere. Kunstnerforeningen blir splittet og de som blir igjen åpner egen Vårutstilling. Christian Krohg kaller den  "Falskmynderbandens Dilettantutstilling".

1886
Høstutstillingen åpner i Bergen for første gang og viser 207 verker, og stemningslandskap introduseres i norsk billedkunst.
Det går rykter om at statsminister Johan Sverdrup har grepet inn og sørget for at det refuserte verket ”Barneportræt” av Dorothea Follestad kom med på utstillingen.

Edvard Munchs "Det syke barn" provoserer og forskrekker. Med dette maleriet introduseres ekspresjonismen i verdenskunsten.

1885
Høstutstillingen åpner for første gang i Nasjonalgalleriets lokaler som blir tilholdssted til 1890.
Gjennombrudd for naturalismen med Erik Werenskiolds "En bondebegravelse" som kjøpes opp av Nasjonalgalleriet for overskuddet fra Høstutstillingen.

1884
Utstillingens største suksess ble Christian Krohgs ”Se forud” og Gerhard Munthes ”Sommerdag (fra Vik i Stange)”.
Høstutstillingen får statsstøtte og blir Statens Kunstutstilling. Den første statsstøtten er på kr. 3000,-.

1883
Edvard Munch debuterer med maleriet "Paa Morgenkvisten".
Første avispolemikk om Høstutstillingen, hensikten er å skape blest om utstillingen som de håper skal bli Norges nye Salong.

1882
Den 14. november åpner Høstutstillingen for første gang.

Etter å ha boikottet Christiainia Kunstforening besluttet kunstnerne å lage sin egen utstilling etter mønster fra Salongen i Paris. Boikotten var protest mot kunstforeningens innkjøps- og utstillingspolitikk. I styret satt bare embetsmenn og borgerskap – ingen kunstnere, dvs. ingen ekspertise. I spissen for protesten gikk Christian Krohg, Frits Thaulow og Erik Werenskiold.

Dette året deltok 25 kunstnere. Det ble vist 60 malerier, seks raderinger, tre tegninger og to statuetter. Sensasjonen i 1882 var Christian Krohgs portrettet av Johan Sverdrup. I dag er dette portrettet på Stortinget og en replikk i Nasjonalmuseet for kunst.

Maleriet "Hardt le" av Christian Krohg var en av sølvbryllupsgavene til Kong Oscar II og dronning Sophie. I dag henger maleriet på Kongens kontor i Slottet. På vernissagen viste Christian Krohg Norges første installasjon.

Kilder: 
Ingrid Lydersen Lystad, HØSTUTSTILLINGEN, Skald forlag, 2003
Høstutstillingen, Norske Billedkunstnere